Wij wensen voor het nieuwe jaar uiteraard meer Fairfashion. Wij wensen dat Fairfashion meer een evidentie wordt en dat onze blog stilaan overbodig blijkt te worden.. Is dat een realistische wens?
Lees hieronder ons interview over Fairfashion. Wij gingen ten rade bij 3 designers dicht bij huis die naast een dikke pluim ook een woordje uitleg verdienen!
U leest over de Antwerpse Ophelia Debisschop van het lingeriemerk ‘Ophelia’; de Brusselse kledingontwerpster van het gelijknamige ‘Valérie Berckmans’ en de handtassenontwerpster Letty Scheers uit Groningen van het ecologische accessoire-label ‘Abel’.
Interview Fairfashion
Dames, wat is Fairfashion nu eigenlijk voor jullie?
Letty: Fairfashion is voor mij kindermode die op een bewuste manier tot stand is gekomen met oog voor de mens en het milieu. Op dit moment leunt de mode-industrie nog te veel op kleding en accessoires die gemaakt zijn in landen waar mensen onder slechte arbeidsomstandigheden werken en waar nog weinig maatregelen zijn om milieuvervuiling tegen te gaan. Met Abel gebruik ik eco-leder dat afkomstig is van een lederlooierij uit Duitsland die duurzame productie als hoogste prioriteit heeft. Ook recycle ik regelmatig leer van oude bankstellen of jassen om het zo, in de vorm van een tas, een hip tweede leven te geven. Ook vind ik het belangrijk dat de eigenaar van een Abel–tas kan achterhalen waar en hoe het product is gemaakt. Daarom ben ik bezig met een soort paspoortje te maken voor mijn tassen waardoor ze volledig traceerbaar zijn. Zo kun je bijvoorbeeld nagaan waar het leder en de voering vandaan komen.
Ophelia: Fairfashion is een heel breed begrip. In een ideale wereld zou dit betekenen dat alles eerlijk zou verlopen, vanaf de productie van de draad tot de aankoop van een consument. Om dit te realiseren, hebben we nog een hele hoop werk voor de boeg. Zelf probeer ik hieraan bij te dragen door mijn productie in eigen beheer te houden. Elk stuk wordt door mezelf gemaakt in mijn atelier in Antwerpen. Ik zou het vreemd vinden om te investeren in een productie die niet voldeed aan mijn eigen normen en waarden.
Valérie: Voor mij betekent het dat er niemand in de hele keten wordt uitgebuit, van de arbeiders in de katoenvelden tot in de winkels, én het moet een zero-waste, carbon neutral en nul-vervuiling proces zijn.
Letty en Ophelia, jullie houden momenteel de productie in eigen beheer. Dat is inderdaad een belangrijke Fairfashion-schakel die je dan zelf onder controle hebt. Een extra component bij het eventueel uitbesteden van deze productie lijkt mij de extra kosten die hierbij horen. Is ‘eerlijk produceren’ in Europa dan echt haalbaar als het uitbouwen van een kledinglijn jouw hoofdberoep is?
Valérie: Ja, het is mogelijk. De marges zijn wel kleiner, maar het is nog te doen, als je niet de ambitie hebt om multimiljonair te willen worden! 🙂 Ik werk met zelfstandige ateliers. Ze bepalen hun prijzen maar gaan ook nooit echt rijk worden van hun werk.
Ophelia, jij bent de nieuwste aanwinst in de modewereld. Wat vind jij van het wereldje vandaag?
Ophelia: De modewereld van vandaag staat erg open. Dit komt grotendeels door de sociale media: het is gemakkelijker om met je consument te communiceren en er is meer en meer interesse in het proces achter het product. Bovendien voel ik me ook verbonden met andere ontwerpers. Er is een gemeenschap ontstaan van creatievelingen die elkaar steunen en samenwerken. Als ik iets zou kunnen veranderen aan kindermode, zou het vast en zeker de “noodzaak” van fast fashion zijn. De drang om constant te vernieuwen, ook al moet er een hele bevolking aan ten onder gaan, is iets dat niet meer zou mogen gebeuren in deze tijd.
Wat is het profiel van de ‘fastfashion-shopper’?
Valérie: De fastfashion shopper heeft geen visie en ook geen interesse voor de manier waarop de kleren geproduceerd worden. Hij is alleen geinteresseerd in zijn eigen plezier. Hij wil veel kleren hebben en geregeld zijn garderobe kunnen vernieuwen tegen een kleine prijs. Mijn klanten zijn meestal bewust van het probleem van uitbuiting en vervuiling. Ze zijn bereid om minder maar ook duurdere kledij te kopen zolang dat ze weten dat het fairtrade is.
Letty, herken jij dat bij jouw klanten?
Letty: Het concept achter Abel is gericht op ondernemende en avontuurlijke vrouwen (en mannen). Of ze ook bewust gaan voor fairfashion weet ik niet, maar zolang steeds meer ondernemers duurzame initiatieven nemen is dit al van grote waarde voor een schonere en gezondere wereld. Ik blijf er als designer wel heel erg mee bezig en ik geloof wel dat dit meer bewustheid in de hand werkt.
Hebben jullie tot slot nog een wens voor de consument van vandaag?
Ophelia: Ik wens de consument graag nieuwe ontdekkingen toe. Er zijn zoveel jonge, mooie merken ontstaan met een goede visie op onze samenleving en die het verdienen gezien te worden!
Letty: Ik wens de consument graag meer inzicht in het hoe en waarvan een product is gemaakt waardoor je ook makkelijker een bewuste keuze kunt maken. Volgens mij zijn we met het steeds grotere aanbod van fairfashion op de goede weg!
Valérie: Ik sluit me daar zeker bij aan! Meer visie en inzicht bij de modale consument, en het loskomen van het fastfashion-verhaal.
Jullie zijn alvast goed bezig 🙂